Blog

Online verkopen? Facebook heeft een nieuwe functie!

 

De digitale evolutie zit in een stroomversnelling. Steeds meer doen we zaken online, zowel particulier als professioneel. Dat heeft ook Facebook gemerkt. Facebook heeft namelijk een nieuwe functie op de markt gebracht om makkelijk online te kunnen verkopen, namelijk de Facebook Shops.

Wat is het?

“Facebook Shops” is een nieuwe functie van Facebook die ondernemingen helpt om op een gemakkelijke en goedkope manier hun producten online te verkopen en te experimenteren met e-commerce. Want een gigant als Facebook moet ook mee met de trend van webwinkels en bedrijven die nu steeds meer online aanwezig willen zijn, ja ook de kleine ondernemingen. 

Via Facebook Shops kan je als ondernemer je producten online verkopen zonder dat de bezoekers de platformen van Facebook (waaronder ook Instagram) hoeven te verlaten. Ben je bang dat je dan niet zal opvallen tussen de andere shops? Geen nood! De Facebook Shops bieden je de mogelijkheid om zelf je lettertypes en kleuren te kiezen en aan te passen zodat je jouw shop herkenbaar kan maken volgens de eigen huisstijl. Eigenlijk kan je het zien als een eigen basis en gratis webshop via Facebook

 

Hoe zet je het op? 

De eerdere uitleg gaf weer wat de Shops precies zijn, maar hoe zet je zo’n shop nu op? Eigenlijk is dit niet zo moeilijk. Je maakt het op vanaf je bestaande Facebook paginawinkel of Instagram profielwinkel. Indien je dit hebt, krijg je er melding van via e-mail en/of Facebook, dan kan je het opzetten. Facebook laat dit momenteel maar toe voor een beperkter aantal ondernemingen, maar zal dit met tijd uitrollen voor alle ondernemingen. Wees dus niet bang als je nog geen mail hebt ontvangen, het kan zijn dat je dit pas later ontvangt. 

Indien je je Instagram linkt aan je Facebook pagina, dan kan je dezelfde winkel gebruiken op Instagram. Deze twee zijn ook gelinkt aan elkaar, als je producten of beschrijvingen aanpast op het ene platform, zal dit op het andere platform ook wijzigen. 
 

Wat met een op maat gemaakte webshop?

Is het dan eigenlijk nog nuttig om een eigen op maat gemaakte webshop te bouwen als deze tool bestaat? Het antwoord is JA! En dat om verschillende redenen:

  • Facebook Shops is een platform van Facebook zelf. Dit heeft als gevolg dat je ook volledig afhankelijk bent van wat Facebook je toelaat en wat ze eventueel kunnen veranderen. Wat zij opleggen moet jij uitvoeren, je bent niet je eigen baas over de webshop. Dit in tegenstelling tot je eigen persoonlijke webshop waarbij je alle functies en opmaak zelf kan kiezen en aanpassen naar hartenlust. 
  • Een eigen webshop kan iedereen, met toegang tot internet, bekijken en gebruik van maken. Dit is zeker het geval niet bij Facebook Shops. Om toegang te krijgen tot de Facebook Shops als bezoeker heb je een Facebook account nodig en lang niet iedereen heeft dit. Daardoor zullen veel mensen tegengehouden worden om iets aan te kopen via je Facebook Shop omdat ze het niet zien zitten om een account aan te maken. 
  • Omdat Facebook een apart platform is, kan je je doelgroep niet bereiken met SEO. Wat een gemiste kans is aangezien het overgrote deel van de mensen nog steeds op zoek gaat naar producten via Google. Via Facebook Shops zal je dus minder nieuwe klanten bereiken

Hieruit kunnen we concluderen dat Facebook Shops een mooie aanvulling is op een eigen webshop en goed is om mee te experimenteren als kleine zelfstandige. Je kan Facebook Shops dus het best zien als een extra verkoopkanaal naast je eigen webshop om een extra publiek aan te trekken. Natuurlijk hangt er veel af van hoe je met de Facebook Shops communiceert in je marketingstrategie.
 

Communiceren

Hoe kan je dan communiceren met je klanten? Dat kan op verschillende manieren. Indien je klanten vragen hebben over een product, hun bestelling of je onderneming, dan kunnen ze jou bereiken via Facebook Messenger, Instagram Direct en Whatsapp. Niet toevallig de communicatietools van Facebook ;)

Betalingen via de shop

Momenteel is er voor België nog geen mogelijkheid om via de Facebook Shops te betalen. Indien je bezoeker een aankoop wilt doen kun je ze doorsturen naar de chat om daar de afspraak verder te maken ofwel doorsturen naar je bestaande webshop en de aankoop daar verder af te ronden.

Facebook Shops Messenger
 

Wat brengt de toekomst? 

Hoewel de Facebook Shops al gelanceerd zijn en je er gebruik kan van maken, zijn nog niet alle functies klaar. Facebook voorziet in de (nabije?) toekomst nog enkele extra opties voor deze shops. Dit zijn bijvoorbeeld functies voor live shoppen en loyaliteitsprogramma’s. Dit is er om de mensen te helpen om de zaken die ze leuk vinden of naar op zoek zijn te ontdekken en aan te kopen. 

 

Een Facebook shop en/of eigen webshop? 

Contacteer ons of bel 056 123 003