Blog

Google Shopping, start er nu nog mee!

 

Google Shopping advertenties, je zal ze waarschijnlijk wel kennen. De advertenties bovenaan de zoekresultaten waarbij je met één klik doorgaat naar een webshop van bedrijf die het product aanbiedt naar waar je op zoek bent. Een heel interessante manier van adverteren voor bedrijven die een webshop bezitten of bedrijven die online willen beginnen verkopen. 

Wat is het? 

Google Shopping is een adverterende functie van Google waarbij je je producten en daarbij dus ook je webshop in de kijker kan zetten. Het is een online platform waarbij je bepaalde producten promoot en geïnteresseerden naar je webshop leidt om daar dan een aankoop te doen. Google Shopping behoort tot Google Ads. 
 

Google Shopping, hoe werkt dit nu? 

Als je wilt starten met het promoten van je producten via Google Shopping advertenties, start het proces bij het Merchant Center van Google. Daar moet je als bedrijf eerst een account op maken om dan je producten toe te kunnen voegen. Eénmaal je een account hebt aangemaakt kan je je producten en alle specificaties ervan toevoegen. Nu je producten toegevoegd zijn moet je het Merchant Center koppelen met Google Ads zodat je daar je advertenties kan opmaken. Via Google Ads kies je dan voor een shopping advertentie en geef je alle specificaties zoals maximum bod/maximum bedrag en periode in. Via Google Ads kan je dan makkelijk de advertenties analyseren en optimaliseren om een nog beter resultaat te behalen. 
 

Voordelen

  • Google Shopping advertenties staan steeds bovenaan de zoekresultaten boven de andere advertenties en organische resultaten. Dit resulteert tot meer klikken naar je webshop. 
  • Via deze shopping ads behaal je een hoge kwaliteit leads. Dit komt omdat de personen die doorklikken naar je webshop al op het einde van hun customer journet zitten en dus snel zullen overgaan tot kopen. Personen die specifiek zoeken naar een product doen dit meestal omdat ze een aankoop willen doen. 
  • Ook al klikken personen niet direct door naar jouw webshop, je bent toch visueel aanwezig bij je doelgroep. Ze zien je producten en merk. Onbewust neemt je doelgroep deze informatie in zich op. 
  • Deden je bezoekers geen aankoop via je webshop? Dan je ze gemakkelijk terug bereiken via remarketing. Zo zorg je ervoor dat het product waar ze eerder interesse hebben in getoond regelmatig nog eens passeert en probeer je ze zo toch te overtuigen bij jou de aankoop te doen. 

Nadelen

  • Aangezien het gaat om adverteren of promoten van producten, zijn er kosten aan verbonden. 
  • Je moet er rekening mee houden dat het toevoegen van je producten aan de feed tijd in beslag neemt. 
  • Aangezien verschillende bedrijven dit doen en Google ook meerdere resultaten naast elkaar weergeeft, kan je makkelijker vergeleken worden met je concurrentie. (Wat niet altijd slecht hoeft te zijn als je weet dat je goedkoper of beter bent dan je concurrentie) 
  • Bij personen met een adblocker zullen de advertenties niet weergegeven worden en zullen ze je product en bedrijf niet zien via de advertenties. 
     

Hoe optimaliseren?

Met je advertenties wil je natuurlijk zoveel mogelijk resultaat halen. Daarvoor moet je je advertenties optimaliseren. Dit kan je doen door (kwalitatieve) foto's, data en prijzen toe te voegen aan je productspecificaties. Het is ook belangrijk om de advertenties op te volgen na het instellen. Advertenties zijn geen éénmalig werk van instellen, maar je moet er regelmatig mee bezig zijn. Kijk welke onderdelen het goed doen en welke minder, pas je biedingen aan volgens de resultaten van je advertenties en zorg dat je opvalt naast je concurrentie. Dit kan via de foto's, de prijzen... 

Hoe kunnen wij jou helpen?

1. Met een webshop

Wij kunnen jou verder helpen door het bouwen van je webshop zodat je de producten kan linken aan je persoonlijke webshop volledig op maat van je onderneming. Voordat je Google Shopping kan gebruiken heb je een webshop nodig waar je doelgroep de effectieve aankoop kan doen. Een mooie webshop helpt daarbij ook bij het aankoopproces van je doelgroep. Het geeft je (potentiële) klant vertrouwen om aan te kopen. Wat erg belangrijk is bij online shopping. 

Je webshop krijgt een kwaliteitsscore van Google, webshops met een lage score zullen meer moeten betalen dan webshops met een hoge score. Een goede webshop is dus van groot belang voor Google Shopping advertenties. 

2. De advertenties instellen, opvolgen en optimaliseren

Weet je zelf niet goed hoe je hier moet aan beginnen of heb je er zelf geen tijd voor? Dan doen wij dit voor jou. Wij kunnen de advertenties voor jou instellen volgens jouw wens. Daarnaast volgens we de advertenties op en optimaliseren we ze waar nodig om zo de beste resultaten te behalen. 
 

 

Meer informatie of een afspraak? 

Contacteer ons of bel 056 123 003