Blog

Hoe geraak ik hoger op de newsfeed van Facebook?

 

Updates plaatsen op Facebook, er komt meer bij kijken dan je zou denken. Het is niet alleen een goede tekst met beeldmateriaal vinden. Je wil zo hoog mogelijk in het overzicht van je doelgroep raken en daarvoor moet je rekening houden met enkele zaken. Deze zaken zorgen ervoor dat je inspanningen beter lonen.

De 3 key elementen

 

1. Gewicht

Een Facebook-update heeft erg veel mogelijkheden, een foto, video, tekst… Maar wat gebruik je nu het best? Voor Facebook wegen sommige zaken zwaarder door dan andere. De ene update zal dus beter zijn dan de andere en hoger gescoord worden in de newsfeed. Waardoor je dus voor andere updates geplaatst zal worden. 
Hieronder vind je een lijst volgens gewicht van de update. Het eerste weegt het zwaarst door en komt dus hoger te staan in de newsfeed. Het laatste weegt dan weer het minst door en zal dus lager scoren in de newsfeed. Het gewicht hangt ook af van de reacties en likes op je bericht. 

  1. Een video met tekst. Zorg voor een video die een duidelijke boodschap vertelt en/of die een mooi verhaal meegeeft. Een beeld zegt erg veel in een kort periode en wordt langer onthouden. Zorg er dus voor dat je een video plaatst die bij je onderneming past. Zorg daarbij ook voor een video van voldoende hoge kwaliteit. 
  2. Foto met tekst. Ook een foto met de nodige uitleg scoort hoog voor een post. Ook hier moet je ervoor zorgen dat die afbeelding past bij je onderneming en dat die van voldoende kwaliteit is. De afbeelding moet ook een duidelijke link hebben met de boodschap die je wilt meegeven. 
  3. Video zonder tekst. 
  4. Foto zonder tekst. 
  5. Enkel tekst. 

Heeft een bepaalde vorm steeds meer likes en reacties? Dan zal deze hoger scoren qua gewicht. Voorbeeld: als je foto’s en video’s plaatst en je foto’s krijgen meer reactie, dan zal die foto een hoger gewicht krijgen. Hoe meer interactie op je posts hoe beter ze scoren en hoe sneller je volgers ze zullen zien.
 

 

2. Tijdstip

Het tijdstip van je post is ook erg belangrijk. Je moet posten wanneer je doelgroep het meest waarschijnlijk is om het bericht te zien. Posten wanneer (bijna) niemand online is, heeft niet veel zin. Want als je te vroeg of te laat plaatst, dan zullen er al nieuwe updates boven jouw update gekomen zijn, waardoor je bericht lager zakt in de newsfeed.  Plaats je juist voor dat veel mensen op Facebook zitten, dan sta je hoger aangezien er niet veel updates voor kunnen komen . 

Meer info over hoe je kan weten wanneer je een bericht moet plaatsen, lees je in onze blog over het tijdstip van posten op social media. Hier geven we je meer uitleg over hoe je kan zien wanneer jouw specifieke volgers online zijn voor zowel Facebook als Instagram.

 

3. Betrokkenheid

Facebook hecht ook erg veel waarde aan de betrokkenheid die je doelgroep heeft met je bericht. Betrokkenheid kan je zien als de relatie die je volgers hebben met je pagina. Communiceren ze vaak met je pagina? Dan zullen ze vaker updates zien die je plaatst. Je moet er dus voor zorgen dat je doelgroep reageert, liket, tagt, deelt… Dit wordt gezien door Facebook als interessante content voor die personen en dus hoger gewaardeerd. Dit kan je doen door na te denken over informatie waar je doelgroep iets mee is en mee kan doen. Kennis delen toont aan dat je veel weet over een bepaald onderwerp en wil niet zeggen dat je “gratis” je kennis weggeeft. Want naar wie zou je zelf gaan? Iemand waar je van weet dat ze kennis hebben door dat je updates met tips ziet passeren of iemand waar je niet over weet wat ze kennen omdat ze geen kennis delen?
 

Waarom hiermee rekening houden?

Social media marketing neemt veel tijd in beslag en je wilt natuurlijk dat deze inspanningen lonen. Daarom is het belangrijk om te weten waar Facebook rekening mee houdt en dat jij dat kan toepassen. Als je hier niet oplet en gewoon post wat je denkt dat goed is en wanneer het je uitkomt, dat zullen je inspanningen minder waarde leveren.
 

Conclusie

Facebook heeft een erg uitgebreid algoritme die ze niet volledig blootgeven. Maar wat je hiervan leert is dat Facebook op veel zaken let, om zo te beslissen of en waar je komt op de tijdlijn van hun gebruikers. Als je bovenstaande uitleg volgt en test wat voor jouw doelpubliek helpt, dan geraak je al een stuk verder dan dat je zonder nadenken een update plaatst. Houdt dus bij wat Facebook verandert aan zijn methodes. De grote lijnen kan je terugvinden en implementeren in je strategie
 

Tips

  • Maak een video van enkele foto’s in plaats van alle foto’s apart te plaatsen. Dit zorgt voor meer gewicht. Dit kan je bijvoorbeeld doen voor een blik achter de schermen, een terugblik op een evenement… 
  • Link naar een Facebookpagina in plaats van een url buiten Facebook. Facebook wil zijn bezoekers graag binnen Facebook houden, linken naar een url buiten Facebook wordt dus lager geplaatst. Je kan linken naar url’s buiten de pagina, maar probeer dit niet steeds te doen. Een mooi alternatief is dus om te linken naar een pagina op Facebook. 
  • Maak een contentkalender om op het juiste pad te blijven. In een contentkalender plaats je per dag het soort content dat je wilt plaatsen via welk kanaal. Je kan een kalender per maand of per week maken. Zo is er ook een mooi overzicht voor de andere medewerkers wat er moet gebeuren. 
  • Bij een actie op Facebook mag je je volgers niet verplichten om zaken te delen. Alle regels hieromtrent vind je hier terug.
  • Promoot je bericht om meer interactie te verkrijgen van je doelgroep en nieuwe personen te bereiken. Dit is een betalende functie, maar kan wel heel veel effect hebben voor je bereik van je berichten. 
  • Gebruik de statistieken van je Facebookpagina om te zien welke berichten het best scoren. Zo heb je een leidraad van welk soort content je kan plaatsen. 

 

 

Social media marketing voor je bedrijf? 

contacteer ons