Blog

Post op de juiste tijden op social media!

 

Posten op social media, heel veel mensen doen het en op verschillende tijden. Maar hoe weet je nu wanneer je een update moet plaatsen? Lees het hieronder!

 

Wanneer post ik op Facebook? 

Weet je niet wanneer je moet posten op Facebook? Geen nood! Facebook helpt je hierbij. Via je Facebookpagina zie je wanneer je doelgroep online is en hoeveel personen je berichten zien op welke tijden. Handig toch? Je weet dus (bijna) precies wanneer je berichten het beste scoren en wanneer je dus het best een update plaatst om het meeste zichtbaarheid te halen.

Waar vind ik de uren terug? 

Ten eerste heb je een bedrijfspagina nodig met genoeg data zodat Facebook kan weergeven wanneer je doelgroep online is. Dit betekent dus voldoende volgers en berichten.  Daarna volg je volgende stappen: 

  1. Je gaat naar je bedrijfspagina
  2. Je klikt bovenaan op statistieken
  3. Je klik in de lijst aan de linkerkant op berichten
  4. Bovenaan vind je een grafiek terug met de tijden wanneer je fans online zijn. Hover met je muis over de grafiek om het specifieke aantal personen te zien. 
  5. Als je over een dag hovert komt er een extra lijn bij die de tijden toont voor die specifieke dag, anders zie je de tijden voor een volledige week. 

Pas wel op. Facebook toont de tijden in PST tijdzone, deze tijdzone loopt 8 uur achter op de UTC tijdzone. België ligt in de UTC +1 tijdzone, waardoor de PST tijdzone dus 9 uur achterloopt.

En wat met Instagram? 

Ook op Instagram kan je terugvinden wanneer je volgers vooral online zijn en je posts zien. Hiervoor heb je wel een bedrijfsaccount nodig. Om deze tijden te zien ga je naar je account en klikt op de drie streepjes en daarna op statistieken. Eenmaal je bij je statistieken bent klik je op doelgroep en scrol je tot aan volgers. Hier kan je per dag en uur zien hoeveel volgers er per dag/uur op Instagram zitten.
 

Instagram stap 1
Instagram stap 2
Instagram stap 3

Zijn er andere manieren? 

Een andere manier om  te weten te komen wanneer je het updates het meest gezien worden, is simpelweg door te testen. Je post je updates op social media op verschillende tijdstippen en bekijkt via de statistieken op welk tijdstip je berichten het meeste succes hadden.  

Maar ik kan dan niet posten!

Geen nood! Ook als je op de momenten dat je doelgroep online is niet kan posten, kan je toch een update op social media plaatsen. Er bestaan enkele tools waarbij je je social media post kan opmaken en dan inplannen om te posten op een later moment. Je hoeft zelf niet online te zijn

Facebook zelf heeft deze optie, dit kan je doen via Studio voor makers bij de publicatietools van je pagina. Hier kan je zowel voor Facebook als Instagram posts opmaken en inplannen. Daarnaast heb je ook Hootsuite. Hier kan je updates maken en inplannen voor zowel Facebook, Instagram als LinkedIn. Test dit uit en zie wat het beste werkt voor jou. 

 

Wil je beter scoren op social media? 

Contacteer ons