Blog

TikTok for business

 

TikTok, je hoort er de laatste tijd steeds meer over. Het belang van de app groeide de laatste jaren erg vlug. Met ondertussen meer dan 2 miljard downloads kan je wel zeggen dat TikTok tot de grote spelers behoort. Houdt er wel rekening mee dat je zeker moet zijn dat je doelgroep ook actief is op dit kanaal. Maar wat kan je als bedrijf of als marketeer nu precies met dit kanaal doen? We geven je meer uitleg in de blog.

Wat is TikTok?

TikTok is een recent social media kanaal waarbij je korte video’s kan maken over verschillende topics. Vroeger gekend als Musically. TikTok video’s kunnen een maximale lengte hebben van 15 of 60 seconden. 

TikTok wordt vooral gebruikt door jongeren van 12 tot 24 jaar, vooral het jongere publiek dus. Je vindt er natuurlijk ook andere leeftijdscategorieën, maar in mindere mate. 

Adverteren op TikTok

Zoals op bijna alle social media kanalen kan je ook op TikTok adverteren naar je doelgroep. Meer zelf, TikTok geeft je maar liefst vier mogelijkheden om te adverteren

  • Infeed native content: deze video’s worden getoond tussen de normale content van de gebruikers. De video’s hebben een lengte tussen 9 en 15 seconden, maar gebruikers kunnen wel doorscrollen naar de volgende de video zonder een bepaalde tijd te hoeven wachten. 
  • Brand takeover: bij deze advertenties verschijnt je video in de feed van de gebruikers voordat ze andere content zien. De allereerste video wanneer ze hun app openen. De video’s zijn specifiek voor een bepaalde categorie en er kan maar één advertentie per categorie op die plaats getoond worden per dag. Dit zorgt ervoor dat gebruikers maar één brand takeover per dag zien. De video’s linken naar de landingspagina van de adverteerder. 
  • Hashtag challenges: de meest gebruikte advertentiemogelijkheid zijn de hashtag challenges. Als er een nieuwe challenges zijn op TikTok, dan ziet een heel groot publiek dit. Als bedrijf kan je betalen om bepaalde hashtag challenges te sponsoren en een custom banner te krijgen op de Discover pagina. Als de gebruikers op de banner klikken worden ze omgeleid naar de video’s van je team die de challenge uitleggen, dit alles terwijl je je merk promoot. 
  • Branded lenses: bij branded lenses kan je een filter opmaken die gerelateerd is aan je merk. Gebruikers kunnen deze filter gebruiker voor hun video en deze is 10 dagen live. 
 

Enkele statistieken

  • Bijna de helft van de TikTok gebruikers zijn tussen 18 en 24 jaar oud. Daarna komt de leeftijdscategorie van 13-17 jaar met 17% en de 25-34 jarigen met 16%.
  • TikTok gebruikers spenderen gemiddeld 46 minuten per dag op de app
  • Volgens TikTok zijn 16% van alle video’s op de app gelinkt aan een hashtag challenge en hebben meer dan ⅓ van de gebruikers ze geprobeerd. 
  • TikTok is de nummer 1 meest gedownloade app van 2020

Bron: https://blog.hootsuite.com/tiktok-stats/

What about influencers?

Influencers op TikTok zijn een belangrijk onderdeel. Je gebruikt influencers om hun volgers te bereiken, wat een groot aantal mensen zijn. Influencers hebben soms miljoenen volgers die hun posts bekijken en dus ook miljoenen mensen die jouw merk, product, service zien. Maar niet enkel hun volgers zien deze filmpjes. Doordat ze veel interacties hebben op hun filmpjes, verschijnen ze sneller en meer op de “for you” pagina. Scroll je als gebruiker door de for you pagina zonder iemand te volgen, dan zie je deze filmpjes toch en zo ook je merk.

Als een onderneming kan je influencers inzetten om je merk te promoten op hun profiel. Je betaalt hen om je product of service te gebruiken tijdens hun filmpje of zelf een “verkooppraatje” te doen met de positieve zaken van je merk, product, dienst... 

Zorg er hier wel altijd voor dat je voor de juiste influencer kiest. Kies niet enkel de persoon met de meeste volgers, maar iemand die bij je merk past en de juiste volgers heeft. Zo kies je als sportbedrijf beter geen influencer die artistieke zaken post. Op die manier bereik je niet het juiste doelpubliek en leveren je inspanningen niet veel op. 
 

Voordelen van werken met een influencer? 

  • Deze personen kennen het wereldje van TikTok. Ze weten wat goed werkt, welke trends er zijn en kennen de verschillende functies. Natuurlijk als bedrijf kan je dit ook allemaal leren, maar dit neemt tijd. Iemand die het wereldje kent kan ook creatiever uit de hoek komen met de filmpjes.  
  • Een influencer komt geloofwaardiger over dan een bedrijf dat zijn eigen producten of diensten promoot. 
  • Veel van de volgers van influencers kijken naar hen op. Zo zullen ze sneller overtuigd zijn om iets aan te kopen of te doen als die persoon dat zegt. Want zij gebruiken het, dus het moet wel goed zijn. 

Denk ook even hier aan: 

Hashtag challenges zorgen voor grote mogelijkheden. Of je ze nu sponsort of zelf meedoet aan deze challenges, je zal sneller gezien worden. 

TikTok verwerpt grotendeels gepolijste, hoogwaardige inhoud. Het platform is meer bedoeld voor casual content zodat het bereikbaar is voor iedereen en je makkelijk jezelf kan uiten. Ze willen het creatief en speels houden. 

Op TikTok kan je kiezen voor een pro-account. Hiermee krijg je toegang tot uitgebreide statistieken zoals video views, volgers, profielweergaven, jouw meest trending video’s en inzicht in jouw volgers, qua geslacht en locatie. Hoe meer volgers je hebt hoe meer statistieken je kan bekijken. 

Zoals op bijna alle social media kanalen hebben hashtags op TikTok een groot belang. Hier is wel een aandachtspunt. Op TikTok heb je niet veel plaats voor tekst, waardoor je goed moet kiezen voor je hashtags. Kies enkel de belangrijkste waarop je wilt gevonden worden.

Op je profiel heb je de mogelijkheid om je Instagram profiel en Youtube kanaal te linken. Dit is zeker aan te raden om te doen zodat je ook op die kanalen mensen kan bereiken. Ze zullen je sneller volgen als ze je profiel op TikTok interessant vinden. Je hebt extra kanalen om de persoon te overtuigen.
 

 

Samenwerken? 

Contacteer ons of bel 056 123 003