Blog

Waarom een webshop starten? 7 voordelen!

 

Waarom zou je als ondernemer een webshop starten? Omdat een webshop verschillende voordelen heeft. Of je nu al een fysieke winkel hebt of niet, een webshop opstarten is een goed idee. Zeker in tijden zoals deze kan een webshop je bedrijf ondersteunen en een grote positieve invloed hebben. Maar wat zijn die voordelen nu juist? We overlopen ze met plezier voor jou!

1. Altijd bereikbaar en klaar om te verkopen

Ja het is waar, met een webshop ben je 24/7 beschikbaar. Maar daarvoor hoef jij dus niet 24/7 open te zijn, je webshop doet dit voor jou. Klanten en prospecten kunnen altijd iets bestellen op je webshop. Hierdoor heb je dus minder verlies van klanten. Wanneer je doelgroep klaar is om aan te kopen, ben jij er voor hen. Ze zullen minder snel overgaan naar de concurrent. Indien je enkel een fysieke winkel hebt zijn ze beperkt tot je openingsuren. Willen ze ervoor of erna aankopen, dan kunnen ze dit niet doen en gaan ze sneller over naar een concurrent die wel open is of wel een webshop heeft waar ze direct hun aankopen kunnen doen. 

Mag je bedrijf niet open door bijvoorbeeld de lockdown? Dan kan je met een webshop toch verkopen. Zo heb je minder verlies van inkomen. Klanten zullen dit ook appreciëren en éénmaal je weer open mag zullen ze sneller terugkomen naar je fysieke winkel. Je krijgt zo sneller loyale klanten. 

2. Een extra verkoopkanaal

Heb je al een fysieke winkel. Dan is je webshop een extra verkoopkanaal. Een extra mogelijkheid om klanten te lokken en te verkopen aan hen. Wat ook betekent, meer inkomsten. Mensen die niet uit hun zetel willen komen om hun aankoop te doen, kunnen bestellen bij jouw winkel. Je hebt dubbel zoveel kans om iets te verkopen omdat je je producten via verschillende platformen verkoopt. Wat is daar nu niet positief aan? 

3. Herhaalaankopen en extra aankopen stimuleren 

Dankzij een webshop kan je het aankopen van extra producten of herhaalaankopen makkelijker stimuleren. Zo kan je bijvoorbeeld een onderdeel “gerelateerde producten” of “eerder gekocht/bekeken” voorzien. Dit zijn kleine impulsen die je bezoekers aanzetten om meer of opnieuw te kopen. Dit is moeilijker in een fysieke shop aangezien je minder snel weet wie wat heeft gekocht en wie terugkomt of omdat niet iedereen uitleg vraagt tijdens het shoppen. 

4. Een toenemende trend

Je kan er bijna niet meer omheen , het opstarten van een webshop is erg populair. Zeker in tijde van corona kiezen winkels er meer en meer voor om online te verkopen. Dus is het belangrijk om mee te zijn met de trend en ook online te verkopen. Want ben jij er niet, dan gaat je doelgroep wel naar de concurrentie.  Op statistiekvlaanderen.be is te vinden dat 7 op 10 Vlamingen online aankopen doen. Er is zeker voldoende publiek om je webshop te bezoeken. 

5. Bereik meer mensen 

Hoe kan een webshop nu zorgen voor een grotere doelgroep? Omdat je beschikbaar bent voor doelgroepen die je met je fysieke niet kan bereiken. Zo kan je bijvoorbeeld ook de buitenlandse markt aanspreken en verzenden naar daar. Of steden en gemeenten die iets verder van je deur liggen. Iets wat je met een winkel niet kan doen. 

 

6. Meet makkelijker resultaten

Aangezien een webshop online is, kan je er automatisch veel analytisch materiaal uithalen. Zo kan je onder andere Google Analytics koppelen aan je webshop en zie je in één opzicht welke pagina’s het goed doen, waar mensen afhaken, wat ze kopen… 

Maar niet enkel de analytics helpen je met de resultaten. Aangezien bezoekers een online aankoop doen, laten ze gegevens achter voor de levering/afhaling. Hiermee kan je ook aan de slag om te weten welke profielen welke soort producten kopen. 

Voor jezelf en de administratie is een webshop een handig instrument. Je kan makkelijk zien wat er nog in stock is, wat verkocht is, welke facturen en pakbonnen je moet opmaken. Dit kan zelf allemaal volledig automatisch verlopen. Dit betekent dus tijdsbesparing! 

7. Makkelijke integratie met marketing 

Aangezien je beschikt over veel data van de aankopen en bezoekers is een webshop makkelijk te integreren met online marketing. Zo kan je onder andere remarketing inzetten om personen aan te zetten om toch dat product van hun verlanglijstje aan te kopen of iets wat ze bekeken hebben op hun social media te laten verschijnen zodat ze toch nog een terugkeren naar je webshop. 

Ben je ook fan van e-mailmarketing, dan kan je dit ook toepassen. Met automatische mails kan je klanten bedanken voor hun aankopen, aanzetten om iets aan te kopen, hen herinneren aan de producten in hun winkelmandje en zoveel meer.

 

Een webshop voor jouw onderneming?

Contacteer ons of bel 056 123 003