Blog

Waarom en hoe adverteren op Google?

 

Wil je weten wat Google Ads precies is en daarbij nog eens de grote voordelen van adverteren op Google bijleren? Lees dan zeker verder! We leggen je uit hoe je best aan een Google Ads campagne begint en hoe je achteraf kan zien wat je campagne heeft opgebracht. 

 

Google Ads? Tell me more! 

Je hebt ze waarschijnlijk al gezien tijdens het surfen op Google, de "Adv." of "advertentie" meldingen op het begin of einde van de Google zoekresultaten. Dit zijn Google Ads. Google Ads is een dienst van Google, waarbij je kan adverteren op zoekwoorden via de Google zoekresultaten. Zo kan je je producten en/of diensten promoten bij jouw doelpubliek.

Google Ads werkt met een pay-per-click systeem, dit wil zeggen dat je enkel betaalt als er effectief iemand op je advertentie klikt. Je bepaalt zelf het maximale bedrag dat je wilt betalen per klik en per dag. Dit is het maximale bedrag. Meestal betaal je minder dan dit bedrag dankzij de biedingen. Enkel als je zoekwoord een populair woord is, lig je sneller aan dit maximale bedrag per klik of dag. Het is dus een kwestie van de juiste termen te vinden en daarna de biedingen juist in te stellen per woord. 

Waarom moet ik adverteren met Google Ads?

Het grote voordeel van Google Ads is dat je altijd adverteert voor je doelpubliek. Je advertenties worden namelijk enkel getoond aan mensen die zoeken naar jouw gekozen termen. En deze hebben te maken met jouw onderneming. Zoeken mensen dus naar deze zoekwoorden, dan betekent dit dat ze geïnteresseerd zijn in jouw product en/of service. 

Als eerste kan je door de advertenties naambekendheid verwerven. Via de advertentie kan je helemaal als eerste staan in de zoekresultaten van je doelpubliek. Ook al klikken ze niet op je advertentie, ze hebben je naam gezien en koppelen dit aan het zoekwoord dat ze ingegeven hebben. De kans is dan weer wat groter dat die persoon aan jouw onderneming denkt als ze het product of de service toch nodig hebben. 

Ten tweede kan je meer bezoekers naar je website halen. Je kan ze naar specifieke “landingspagina’s” brengen, met meer info over een bepaald product als het zoekwoord op een specifieke pagina terugkomt. Op deze pagina kan je de klant overtuigen van je product en/of service en hem aanzetten om contact op te nemen of een product aan te kopen. Of je stuurt ze naar de homepagina indien het gaat over een algemeen zoekwoord. 
 

Hoe pak ik Google Ads het best aan?

Je start met een goede trefwoordanalyse. Je denkt na over welke sleutelwoorden belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Het is aangeraden jezelf in de plaats van je doelpubliek te stellen om de sleutelwoorden te vinden en enkele synoniemen te zoeken. Via de keyword-research tool kan je achterhalen welke woorden het meest gezocht worden, hoe groot de concurrentie is en hoe duur het woord is om op te adverteren

Keywords

Hier zien we dat ‘dakwerken’ per maand in West-Vlaanderen zo’n 590 keer gezocht wordt, ‘dakwerker’ 70 keer per maand. De concurrentie voor ‘dakwerken’ ligt dan ook hoger, dit wil zeggen dat er meer mensen advertenties plaatsen voor het zoekwoord ‘dakwerken’. Toch ligt het voorgesteld bod voor ‘dakwerker’ hoger, dit bedrag staat los van de concurrentie en wordt bepaald aan de hand van welk bedrag de concurrentie biedt op dat zoekwoord.

De kennis van het aantal zoekresultaten en de concurrentie kan dus bepalend zijn op welke zoekwoorden je best inzet.

Eenmaal je een lijst met zoekwoorden gemaakt hebt, kan je ze gaan instellen in Google Ads. Ook stel je een bepaald bod in voor het woord. Indien het je doel is om altijd op de eerste pagina helemaal vanboven te staan, moet je meer bieden dan het voorgesteld bod. Je kan ook lager bieden, dan sta je niet meteen vanboven bij de zoekresultaten, maar éénmaal het dagbudget van de grote bieders op is, kan je later op de dag toch nog hoog scoren met je advertentie.

Per zoekwoord kan je nu ook instellen naar welke pagina een klik moet leiden. Stel dat je naast dakwerken ook isolatie plaatst, kan je verschillende advertenties plaatsen. Personen die op zoek zijn naar info over isolatie stuur je in je website door naar jouw pagina over isolatie, om zo de bezoeker te overtuigen.

Nadat je de zoekwoorden hebt ingesteld, is het aan te raden om na enkele dagen de resultaten te bekijken. Met die informatie kan je eventueel het bod op bepaalde zoekwoorden aanpassen om nog betere resultaten te bekomen.

 

Hoe weet ik dat mijn advertenties opbrengen?

Op het Google Ads platform kan je steeds terugvinden hoeveel impressies en kliks je hebt, de kost per klik en de best scorende zoekwoorden. Hiermee zie je hoe je advertenties het doen in de Google zoekresultaten. 

Laat je je Google Ads door ons uitvoeren of wil je deze door ons laten uitvoeren? Wij sturen naar elke klant waar we de Adwords beheren maandelijks een rapport met de resultaten. Op dit rapport geven we weer hoeveel keer er op de advertenties geklikt is, hoeveel keer de advertentie getoond is, hoeveel dit gekost heeft, welke zoekwoorden het best scoren, ….
 

 

Wil je ook adverteren via Google?

contacteer ons