Blog

Webshops are the new black

 

Een webshop, een belangrijk onderdeel voor bedrijven en dit zeker de laatste tijd. Een webshop betekent ook meer dan gewoon je producten online verkopen
Er zijn verschillende redenen om nu te starten met je eigen webshop en de resultaten ervan te ervaren en enkele zaken waar je best op let bij het starten met een webshop. En die leggen we je hier uit! 

Interesse in een webshop? Contacteer ons en we bekijken samen wat we voor jou kunnen betekenen. 

1. Een opkomende trend 

Het opstarten van een webshop is een trend onder veel ondernemingen en het is slim om mee te gaan met trends zodat je niet achterblijft op je concurrentie. In 2019 was er een recordomzet voor de e-commerce en er wordt verwacht dat dit record in 2020 weer zal gebroken worden.

We zien dat meer en meer mensen online kopen, uit onderzoek is gebleken dat 7 op de 10 Vlamingen online aankopen doen. Online aanwezigheid via een webshop is zeker een goed kanaal om je producten en/of diensten te verkopen. 

trend e-commerce
trend e-commerce

2. What’s in it for me? 

Maar wat betekent dit dan voor jou als ondernemer? Wat haal jij er uit? Wel, verschillende zaken.

Ten eerste ben je 24/7 beschikbaar voor je (potentiële) klanten, wat betekent dat je er altijd bent op het moment dat je (potentiële) klant klaar is om te kopen. Dit is een groot voordeel aangezien de klant dan niet moet wachten tot de winkel open is om de aankoop te doen en ondertussen van gedachten kan veranderen of naar een concurrent overstappen waarbij die wel direct kan kopen. 

Ten tweede is het een extra verkoopkanaal naast je fysieke winkel, indien je één hebt. Een extra kanaal waar je extra mensen kan bereiken en aanzetten tot aankoop. Een goed voorbeeld hierbij zijn personen die je product zouden willen kopen, maar te ver wonen om naar je winkel af te komen. Bij deze mensen zal een webshop een voordeel zijn aangezien ze toch je producten kunnen aankopen. 

Naast het feit dat een webshop een extra verkoopkanaal is, is het een extra communicatiekanaal. Via je webshop kan je meer informatie aan je doelgroep geven over je producten en/of diensten. Ze kunnen alle nodige informatie vergaren die ze nodig hebben om tot hun aankoopbeslissing te komen. 

Niet alleen kan jij informatie geven aan je doelgroep, jij kan veel informatie van hen verkrijgen op een makkelijke manier. Mensen moeten gegevens nalaten als ze een online aankoop doen, gegevens die jij kan gebruiken om een goede doelgroep definiëring te maken of je website/webshop te optimaliseren.
Zelfs als ze geen aankoop doen laten bezoekers gegevens achter zoals de uitstapplaats, welke pagina’s ze bezoeken, hoe lang ze op je website zitten, welke producten ze bekijken… Deze gegevens zijn interessant om je webshop op te maken volgens de wensen van je doelgroep. Welke producten zet je in de kijker, welke CTA's zet je op je site...
En het beste van al is dat je deze informatie gratis verkrijgt. 
 

 

3. Gebruikservaring

Gebruikservaring of user experience van een webshop is een belangrijke factor. Dit kan ervoor zorgen dat je doelgroep wel of niet koopt. Onder gebruikservaring verstaan we vooral het design en de laadsnelheid van je shop. Uit onderzoek is gebleken dat 37% van je bezoekers je webshop zullen verlaten als ze het design niet mooi vinden of als het te moeilijk in gebruik is. Zorg voor een aantrekkelijke website waarbij je doelgroep makkelijk vindt naar wat hij/zij op zoek is en dat de vervolgstappen duidelijk zijn. 
De laadtijd heeft nog een grotere invloed, hier zal 57% weggaan van je site als die langer dan drie seconden moet laden. Tegenwoordig gaat alles snel en verwachten we dit als consument ook. Het bestellen van producten of het opzoeken van informatie moet bijgevolg ook snel gaan of mensen haken af. 
 

4. Mobiel verkopen

Het is belangrijk dat je bij je website rekening houdt met hoe hij er op mobiel zal uitzien en hoe goed hij in gebruik zal zijn. Een groot deel van de mensen die online koopt doet dit mobiel. Dit komt vooral omdat je mobiele apparaten overal bij hebt of mee naartoe kunt nemen. Er kan op elk moment gekozen worden om een aankoop te doen, zo ook op het toilet of terwijl je onderweg bent. 

Zorg er daarom voor dat je webshop een responsive design heeft, zodat (potentiële) klanten je webshop niet zullen verlaten doordat, zoals hierboven genoemd, het geen aangename ervaring is. Het is ook slim om zaken te automatiseren voor een goede mobiele ervaring, zoals het invullen van gegevens en het pad die gevolgd wordt.  
 

5. Social media en webshop

Online aankopen en social media horen meer bij elkaar dan velen zouden denken. Hoogstwaarschijnlijk volg jij zelf een merk op social media of ga je op zoek naar meer info, foto’s, recensies… op verschillende social media kanalen. 

Naast het volgen van bedrijven of het opzoeken van informatie zijn er vele integraties van social media om online aan te kopen binnen het platform. Zo heb je onder andere de koop button op Facebook, de product tagging en shop integratie op Instagram en de "Swipe up" optie voor Instagram stories. Op die manier kan je je webshop koppelen aan de shopping opties of personen doorsturen naar je webshop om daar hun aankopen te doen. Doordat verschillende social media kanalen extra opties toevoegen om online te kunnen kopen kan je ook zien dat e-commerce in de lift zit. 

Via social media is het mogelijk om op een toffe en originele manier je merk naar je doelgroep te “pushen” in plaats van je doelgroep naar jouw merk te laten komen. Mensen die een goede recensie lezen op je social media of die overtuigd zijn door je online inspanningen zullen sneller overgaan tot aankoop.
 

Enkele toffe weetjes

  • Delvaux, een merk die als sinds 1892 bestaat en het sinds die tijd altijd al zonder webshop heeft gedaan, heeft sinds kort ook een webshop opgestart. Hieraan merk je dat een webshop voor iedereen nu heeft.
  • In 1994 kon voor het eerst iets via het web aangekocht worden. Het bedrijf waar je kon aankopen was Pizza Hut. 

Unieke webshop bij webbureau vs webshops via online tools

Momenteel zijn er veel mogelijkheden om op een snelle en goedkope manier een webshop op te zetten. Maar veel van die zaken hebben beperkte mogelijkheden tot personalisatie en stockbeheer. 

Daarbij is een webshop gemaakt door een webbureau een beter idee om te kunnen uitpakken en op te vallen tussen alle andere shops. Maar wat kan een webbureau nu juist meer doen? 

  • Koppeling met je eigen CRM/ERP pakket voor een gemakkelijk stockbeheer. 
  • Een uniek en opvallende design volledig in stijl van je merk
  • Bij problemen heb  je de service erbij en is er een persoonlijker contact
  • Wil je iets speciaals op je webshop? Een webbureau programmeert dit voor jou persoonlijk
  • Wil je zelf dingen aanpassen of toevoegen? Ook dat is mogelijk want wij geven je een opleiding zodat je kan werken met je eigen webshop. Maar geen nood indien er iets niet lukt, wij geven je graag ondersteuning. 
  • Webshops via een webbureau zijn geoptimaliseerd voor SEO op Google zodat je sneller gevonden wordt. 
  • Altijd een responsive design zodat je webshop makkelijk in gebruik is op verschillende toestellen. 
 

Start nu met jouw eigen webshop! 

Contacteer ons  of bel  056 123 003