Op LinkedIn is het niet gemakkelijk om écht op te vallen in de drukke feed. Het juiste formaat gebruiken voor je posts kan je al een grote stap vooruit helpen. De gevolgen als je dat niet doet? Je loopt het risico dat de boodschap die je met je visual wil overbrengen niet volledig zichtbaar is, waardoor je je doelgroep niet bereikt en ze geen actie kunnen ondernemen. Maar geen zorgen… We leggen je graag uit hoe je het wél goed doet.
Afbeeldingen in de feed
Voor visuele content in een carrousel of gewone post is 1080 x 1080 pixels de gouden standaard. Dit is de beste optie omdat je visual dan op zowel desktop als mobiel volledig wordt weergegeven. Komt een liggend formaat toch beter uit? Dan kan je kiezen voor 1200 x 627 pixels.
Video's
Net als op andere platforms groeit de populariteit van verticale content op LinkedIn. Zo introduceerde het kanaal eind 2024 een video-feed waarop verticale content met formaat 1080 x 1920 pixels (oftewel een verhouding van 9:16)het best werkt. De reden? Dit formaat vult het volledige scherm van mobiele gebruikers, waardoor ze door niets anders zijn afgeleid en alleen maar oog hebben voor jouw content.
Profielfoto
Een duidelijke profielfoto is je digitale visitekaartje. LinkedIn raadt aan om een formaat van 400 x 400 pixels te gebruiken. Zorg ervoor dat je gezicht of bedrijfslogo goed gecentreerd is voor optimale zichtbaarheid.
Omslagafbeeldingen
Hier zijn de afmetingen specifiek afgestemd op verschillende paginaweergaves:
- Persoonlijk profiel: 1584 x 396 pixels
- Bedrijfspagina: 1128 x 191 pixels
De juiste formaten op LinkedIn
Posts op de feed | Vierkant: 1080 x 1080 pixels, of liggend: 1200 x 627 pixels |
Video's | 1080 x 1920 pixels (9:16) |
Profielfoto | 400 x 400 pixels |
Omslagafbeeldingen | Profielpagina: 1584 x 396 pixels, of bedrijfsprofiel: 1128 x 191 pixels |
Ook op Facebook is het belangrijk om het juiste formaat te gebruiken als je de aandacht wil trekken op de overvolle tijdlijn van je doelgroep. Als je dat niet doet, bekom je mogelijk foto’s en video’s die niet volledig worden weergegeven of zelfs worden vervormd, wat afbreuk doet aan je boodschap. Volg daarom de huidige richtlijnen.
Afbeeldingen op de tijdlijn
Gebruik een formaat van1200 x 630 pixels om ervoor te zorgen dat je afbeeldingen scherp en volledig zichtbaar blijven op de tijdlijn. Houd er rekening mee dat het absolute minimum 200 x 200 pixels is.
Video's en verhalen
Verticaal is de toekomst, en dat zien we duidelijk terug in Facebookvideo’s en -verhalen. Hier geldt het formaat 1080 x 1920 pixels (9:16).
Profielfoto
Je profielfoto verschijnt overal: op je pagina, in reacties en advertenties. Op deze plaats gebruik je wel nog een vierkant formaat van 170 x 170 pixels. Zo zorg je ervoor dat je logo of portret duidelijk herkenbaar is, zelfs in kleine weergaves.
Omslagafbeeldingen
De omslagfoto van je Facebookpagina speelt een grote rol in de eerste indruk van je bezoeker. Kies voor het aanbevolen formaat: 851 x 315 pixels.
De juiste formaten op Facebook
Posts op de tijdlijn | 1200 x 630 pixels |
Video's en verhalen | 1080 x 1920 pixels (9:16) |
Profielfoto | 170 x 170 pixels |
Omslagafbeeldingen | 851 x 315 pixels |
Instagram blijft het visuele paradepaardje onder de social media, maar zoals eerder vermeld zijn de richtlijnen voor contentformaten volop aan het veranderen. Bij het ene profiel zijn de veranderingen al doorgevoerd, en bij het andere nog niet. Hoe moet je dan te werk gaan?
Posts in de feed
Om je content future-proof te maken en optimaal te laten passen binnen de nieuwe lay-out van Instagram, raden we aan je posts te ontwerpen in het 4:5-formaat (1080 x 1350 pixels). Dit formaat zorgt ervoor dat je visuals meer ruimte innemen in de feed en dus beter opvallen.
TIP: Omdat de update nog niet voor alle gebruikers beschikbaar is, is het slim om belangrijke tekst en visuele elementen binnen het vierkante 1:1-raster te houden. Zo voorkom je dat je boodschap verloren gaat en zorg je ervoor dat je content er zowel in de huidige als in de nieuwe lay-out strak en professioneel uitziet.
Reels en stories
Het formaat voor reels en stories verandert niet: 1080 x 1920 pixels (9:16). Ook hier met de reden dat ze je hele scherm vullen zonder afsnijding of compressie. Houd rekening met overlay-elementen, zoals je naam, captions, buttons en reacties die Instagram over je content plaatst. Hoe? Plaats je belangrijke tekst en visuals centraal (blijf vooral weg van de bovenste en onderste randen).
Profielfoto
Sinds kort kan je er nu ook voor kiezen om je profielfoto in grotere weergave zichtbaar te maken voor andere gebruikers (zie Instagraminstellingen). Voor profielfoto’s gebruikt Instagram een formaat van 161 x 161 pixels.
De juiste formaten op Instagram
Posts op de feed | 1080 x 1350 pixels (4:5) |
Reels en stories | 1080 x 1920 pixels (9:16) |
Profielfoto | 161 x 161 pixels |
TikTok
TikTok is ideaal voor creatieve content. Met de juiste afmetingen zorg je ervoor dat je video’s en visuals het scherm volledig optimaal vullen, professioneel ogen en meer engagement genereren.
TikTok-video's
TikTok draait volledig om verticale video’s in het formaat 1080 x 1920 pixels (9:16). Dit formaat vult het volledige scherm van de gebruiker en biedt de beste kijkervaring. Zorg ervoor dat belangrijke tekst en visuele elementen niet te dicht bij de randen staan, zodat ze niet worden overlapt door TikTok-iconen.
Profielfoto
Je profielfoto is klein, maar belangrijk. Het aanbevolen formaat op TikTok is 200 x 200 pixels. Gebruik een duidelijke afbeelding of logo dat herkenbaar blijft, zelfs in een kleine cirkelweergave.
De juiste formaten op TikTok
TikTok-video's en carrousels | 1080 x 1920 pixels (9:16) |
Profielfoto | 200 x 200 pixels |
Visuals zijn onmisbaar binnen je social media marketing. Hou daarom rekening met verschillende afmetingen bij het maken van graphics.
Visuals voor social media
Je social media afgewerkt tot in de puntjes?
Laatste update: december 2024