Blog

Langere meta descriptions: dit is je kans om op nummer 1 te staan in Google!

Gepubliceerd door Ruth op 29/01/2018

Sinds december toont Google in hun zoekresultaten een omschrijving van 320 i.p.v. 150 karakters. Je krijgt dus 170 karakters méér om jouw doelpubliek naar je site te lokken. Een gouden kans om eindelijk boven jouw concurrenten te staan in Google. 

Zoals onderstaande print-screen aantoont, prijken we met onze eigen website voor enkele belangrijke zoektermen bovenaan de lijst van resultaten in Google. Hoe deden wij dat?

CreaThing score in Google meta tag description

Meta-tags optimaal benutten

De meta-title en meta-description spelen een heel belangrijke rol in je positie binnen Google. De meta-title kan momenteel zo'n 60-tal karakters bevatten.
De meta-description kan sinds de laatste aanpassing van 2017 intussen 320 karakters bevatten. Probeer deze ruimte zo goed mogelijk te benutten en zoveel mogelijk relevante trefwoorden in de paginatitel en omschrijving toe te voegen. 

 

Elke pagina apart bekijken

Bij een goede website kan je voor elke pagina de meta-title en meta-description apart instellen. Om goed te scoren is dit ook noodzakelijk, want Google verplicht ons om enkel trefwoorden te gebruiken in de meta-tags die ook gebruikt worden in de inhoud van die pagina, of synoniemen ervan. Voor trefwoorden die gebruikt worden in de meta tags, maar niet terugkeren in de inhoud van de pagina krijg je strafpunten en zal je minder hoog scoren in de resultaten.

De bovenstaande print-screen toont de meta-tags van onze homepagina. Deze omschrijving is meteen ook de korte inhoud van diezelfde pagina. Op onze homepagina komen al onze diensten aan bod (websites, web apps en animaties). Voor andere pagina's, bijvoorbeeld 'websites', kunnen we enkel trefwoorden gebruiken die direct verband houden met het onderwerp of inhoud van die pagina.

 

Trefwoordanalyse

Vooraleer je de teksten van je website en meta-tags begint te (her)schrijven, kunnen we je aanraden om eerst na te gaan met welke trefwoorden je het best zult scoren in Google. Stel jezelf hierbij in de plaats van jouw klanten of de bezoekers van jouw website. Welke woorden zullen zij invullen in Google om op jouw site terecht te komen? Maak een lijstje van alle belangrijke trefwoorden en probeer - indien mogelijk - per trefwoord enkele synoniemen te vinden.

Wil je 100% zeker zijn dat je de juiste trefwoorden gebruikt? Dan kan je een trefwoordanalyse laten uitvoeren. Onderstaande print-screen toont een deel van onze trefwoordenanalyse voor onze eigen website:

trefwoordanalyse creathing google

 

Elke kolom stelt een pagina of onderwerp voor op onze website, bijvoorbeeld 'webapplicaties'. Voor elk onderwerp zoeken we de meest relevante trefwoorden. Hierbij gaan we na hoeveel keer dat trefwoord gemiddeld per maand opgezocht wordt door ons doelpubliek (vb. Nederlandstalig in West-Vlaanderen).

Bovenstaande print-screen toont aan dat het woord 'webapplicatie' slechts 20x gezocht wordt per maand in West-Vlaanderen, terwijl er 390 keer 'web app' gezocht wordt. Deze info heeft ons ertoe aangezet om de paginatitel te veranderen, waardoor we bijna 20x meer kans hebben om met die pagina gevonden te worden in Google.

 

Wil je beter scoren in Google? Wij kunnen u helpen. 
Contacteer ons of bel 056 123 003.